ХАРАКТЕРИСТИКА ПОВЕДІНКИ
РІЗНИХ ТИПІВ УЧИТЕЛІВ ТА УЧНІВ
Учитель-приятель. Тип взаємин: «учитель — учень —
нейтралітет».
Від учнів він потребує доброго
ставлення до себе. Це поблажливий товариш, завжди готовий пробачити (незалежно
від можливих наслідків). Такий учитель поводиться безтурботно стосовно учнів і
їхніх проблем.
Результат подібного стилю
вчительської поведінки — відсутність у дитини почуття відповідальності.
Учитель-мученик. Тип взаємин: «учитель — учень —
опіка».
Учитель боїться надати учням
будь-якої самостійності.
Від учнів він очікує
слухняності. Він хоче тільки служити іншим. Він іде на великі жертви заради
дрібниць і завжди виступає з позиції миротворця. Понад усе він боїться
конфліктів. Турботливий до нав’язливості, постійно контактує з батьками щодо
шкільних справ.
Він постійно відчуває себе
винним і звалює на себе чужу роботу. По суті він завжди уникає проявів сильних
емоцій, що супроводжують конфлікти. Його позиція згубна для дітей: одних учнів
він провокує на маніпуляцію вчителем, в інших формує страх виникнення проблем.
(Проблеми дитини так виводять із ладу вчителя, що, коли в дитини щось
трапляється, вона не наважується сказати про це і почувається винною.)
Учитель-партнер. Тип взаємин: «учитель — учень —
співпраця».
Це людина, яка знає, що немає
ніякої, навіть найгуманнішої підстави для утвердження своєї правоти за рахунок
іншого. Якщо представники непартнерської позиції можуть сказати: «Я маю рацію,
тому що я наділений владою», «Я маю рацію, тому що я розумніший», «Я маю рацію,
тому що я кращий», то таке не прийде в голову вчителеві-партнерові, тому що для
нього під виразом «Я маю рацію» обов’язково мається на увазі «Ти (мій учень) —
не маєш рації».
На уроках — він
лідер-натхненник, а не авторитарний керівник. Своє завдання він убачає в тому,
щоб навчити дітей залишатися людьми за будь-яких умов. Він готовий повідомляти
своїм учням негативні оцінки так само, як і позитивні. Він готовий
засмучуватися, гніватися, сумувати так само, як і радіти. Його поведінка
підкріплюється словами. Він приймає зміни як невід’ємну частину буття і
намагається творчо використовувати їх у своєму житті.
Учитель-начальник. Тип взаємин: «учитель — учень —
конфронтація».
Від учнів він вимагає насамперед
слухняності. Він схожий на тирана, що постійно підкреслює свою силу, усе на
світі знає і вважає себе взірцем чесності. Він усіх звинувачує й тримає у
страху. Це — «досвідчений» учитель, що добре знає приховані пороки і таємні
страхи своїх учнів (зрештою й своїх колег теж). Він уміло використовує ці
знання для підтримування свого авторитету. Він почувається обраним владою, і
тому особливо «принциповий». Він вважає, що повинен дати відповідь на будь-яке
запитання і з будь-якого приводу мати свою єдину «правильну» позицію. Учитель
вимагає беззаперечного виконання всіх його вимог як на уроках, так і в
позаурочний час, він постійно невдоволений їхньою роботою зі свого предмета. У
розмові з учнями виявляється прихована ворожість, зневага.
Зміна прийнятих у суспільстві
стереотипів, будь-які «невизначені» ситуації є болісними для вчителів-начальників.
Результати такого стилю вчительської поведінки: конфлікти, образи, «бунт»
учнів, відсутність щирості у взаєминах учителя з учнями.
Учитель-комп’ютер. Тип взаємин: «учитель — учень —
диктат».
Він жадає від учнів тільки
знань, інформації, фактів. Спілкування такого вчителя з учнями офіційне,
ділове, йому байдужі проблеми і труднощі учня, його самопочуття на уроці. Це
віщун із кам’яним обличчям, що висловлює прописні істини і схожий на робота.
Він вважає, що не тільки в
навчанні, а й у вихованні головне — компетентність. Якщо нею хтось і володіє,
то це він сам. Його мова багата на безособові речення («Усі знають, що...», «Добре
відомо, що...», «Говорять...», «Є думка...»), а займенників першої особи
практично немає. Це «закритий», «холодний» учитель.
Результат такого стилю
вчительської поведінки: зниження впевненості в собі учнів, відсутність у них
позитивних емоцій на уроках (особливо страждає самоповага тих учнів, що
стикаються з труднощами в оволодінні предметом) і, зрештою, зниження мотивації
до занять даним предметом, навіть відраза до нього, незважаючи на те що такий
учитель усе робить «заради свого предмета».
Учень — другий
учасник спілкування, він реагує на поведінку вчителя, захищає свої позиції.
Яким чином він це робить?
Характеристики
поведінки,
спрямованої на привертання уваги
Активна поведінка привертання уваги: учні
роблять те, що відволікає увагу вчителя і класу.
Пасивна поведінка
привертання уваги: учні демонструють поведінку «кожної
години по чайній ложці», тобто всі дії виконують дуже повільно.
Реакція
вчителя на обидва типи поведінки:
• почуття:
роздратування й обурення;
• дії: словесні
зауваження, догани, погрози. Відповіді учнів на реакцію вчителя: тимчасово припиняють
витівку.
Причини
поведінки, спрямованої на привертання уваги:
1. Діти не
навчені просити чи вимагати уваги у прийнятній формі.
2. Діти часто
відчувають дефіцит уваги до себе, почуваються «порожнім місцем». На їхню думку,
батьки і вчителі більше уваги приділяють дітям, що поводяться погано.
3. Учні мають
потребу у взаєминах із учителем. (Сильний бік поведінки привертання уваги).
Принципи запобігання поведінці
привертання уваги:
1. Більше уваги
приділяти зразковій поведінці.
2. Навчати учнів
просити уваги, коли вони цього потребують.
Характеристики мстивої поведінки учнів
Активно мстива: прямі фізичні й непрямі психологічні акти насильства: учень шкодить усіма
силами вчителеві, вихователеві чи обом відразу.
Пасивно мстива: ігноруються будь-які дружелюбні спроби контакту.
Реакція
вчителя на обидва типи поведінки:
• емоції: образа,
біль, спустошення на додаток до гніву, обурення і страху;
• імпульс:
негайно відповісти силою або вийти із ситуації (утекти з класу).
Відповіді учня
на реакцію вчителя:
• стиль
відповіді — шкодити;
• дії — витівка
триває доти, доки сам учень не вирішить припинити її.
Причини
мстивої поведінки:
1. Відображення росту насильства в суспільстві.
2 Розповсюджений засобами масової інформації стиль силового вирішення
конфліктів. Сильні сторони мстивої поведінки: учні демонструють високу
життєздатність, уміння захистити себе від болю.
Принципи
запобігання мстивій поведінці:
1. Будувати стосунки з усіма учнями за принципом турботи про них.
2. Навчати учнів виражати щиросердний біль і страждання в прийнятний
спосіб.
Характеристики поведінки,
спрямованої на уникання невдачі
Активна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: спалах обурення — учень втрачає контроль над собою, коли тиск
відповідальності стає надто сильним.
Пасивна форма
поведінки, спрямованої на уникання невдачі: відкладання на потім; недоведення справи до кінця; тимчасова нездатність;
офіційні діагнози.
Реакція
вчителя на обидва типи поведінки:
• почуття:
професійна безпорадність;
• імпульс:
виправдатись і пояснити поведінку учня (з допомогою фахівця).
Відповіді учня
на реакцію вчителя:
• стиль
відповіді: залежність;
• дії:
бездіяльність.
Причини
поведінки, спрямованої на уникання невдачі:
1. Стосунки на
зразок «червоного олівця».
2. Необґрунтовані
очікування батьків і вчителів.
3. Віра учня, що
йому підходить тільки перфекціонізм.
4. Акцент на
змаганні у класі.
Сильні сторони поведінки, спрямованої на уникання невдачі: учні хочуть
успіху — усе робити тільки відмінно, краще за всіх. Але для більшості учнів
сильних сторін немає.
Принципи
запобігання поведінці, спрямованій на уникання невдачі:
1. Підтримка
учня, щоб його внутрішня настанова «Я не можу» змінилася на «Я можу».
2. Допомога в
подоланні соціальної ізоляції через включення учня у стосунки з іншими людьми.
Характеристики
владолюбної поведінки
Активна владолюбна
поведінка: спалахи обурення, словесне обурення —
учні йдуть на конфронтацію і нагнічують напруженість.
Пасивна владолюбна
поведінка: тиха неслухняність — учні обіцяють і
чемно відповідають нам, але продовжують робити своє.
Реакція
вчителя на обидва типи поведінки:
• емоції: гнів,
обурення, страх;
• імпульс:
негайно припинити витівку з допомогою фізичного впливу (струснути, вдарити
тощо).
Відповіді учня на реакцію
вчителя:
• стиль
відповіді: конфронтація («Ви мені нічого не зробите»);
• дії: витівка
продовжується, доки сам учень не вирішить припинити її.
Причини
владолюбної поведінки:
1. Соціальні настанови змінилися: від панування підпорядкування у рольовому
суспільстві минулого до емансипації і рівних соціальних прав.
2. Мода на «сильну особистість» навчає утвердження своєї сили, а не
конструктивного підпорядкування.
Сильні сторони владолюбної поведінки: учні демонструють лідерські здібності
— уміння незалежно мислити і здатність чинити опір авторитетам.
Принципи
запобігання владолюбній поведінці.
1. Відхід від
конфронтації і зниження напруженості.
2. Передача
учневі частини своєї організаторської влади.
Яким чином допомагати учням
робити свій внесок у групові стосунки?
• Підтримуйте
особистий внесок кожного учня у процес поліпшення життя свого класу. Запрошуйте
учнів допомагати Вам щодня у вирішенні різних навчальних завдань. Вимагайте,
щоб учні висловлювали й обґрунтовували свої думки під час навчального процесу.
• Надавайте
моральної підтримки учням, що намагаються допомогти іншим. (Учнівське
репетиторство. Учні виражають визнання і схвалення одне одному. Оплески.
Заохочувальні твердження. Письмові побажання. Схвальний кивок.)
• Мінімізація
уваги. (Ігноруйте демонстративну поведінку. Контакт очима. Станьте поруч.
Вставляйте ім’я учня в текст пояснення уроку. Надсилайте секретний знак.
Надсилайте письмові зауваження. Використовуйте «Я-висловлювання».)
• Дозволяюча
поведінка. (Доведіть до межі демонстративну витівку. Увесь клас приєднається до
витівки. «Дозволена квота».)
• Робіть
несподіванки! (Вимкніть світло. Видайте музичний звук. Говоріть тихим голосом.
Змініть голос. Говоріть зі стіною (чи з портретом). Тимчасово припиніть вести
урок.)
• Відверніть
увагу учня. Ставте прямі запитання. Попросіть про послугу. Змініть діяльність.
• Звертайте
увагу класу на приклади зразкової поведінки. Дякуйте учням. Пишіть імена
зразкових учнів на дошці.
• Пересаджуйте
учнів. «Стілець міркування».
Як допомагати учням почуватися впевненішими?
• Визнавайте
помилки нормальним і потрібним явищем. (Розповідайте про помилки. Показуйте
цінність помилки як спроби. Мінімізуйте наслідки від зроблених помилок.)
• Формуйте віру
в успіх. (Підкреслюйте будь-які поліпшення. Повідомляйте про будь-які внески.
Розкривайте сильні сторони своїх учнів. Демонструйте віру у своїх учнів.
Визнайте складність Ваших завдань. Обмежуйте час на їхнє виконання.)
• Концентруйте
увагу учнів на досягнутих успіхах. Аналізуйте минулий успіх. Повторюйте і
закріплюйте успіхи.
• Робіть процес
навчання відчутним. (Наклейки «Я можу». Альбоми досягнень. Розповіді про «вчора»,
«сьогодні», «завтра».)
• Відзначте
досягнення. (Оплески. «Зірки і наліпки». Нагороди і медалі. Виставки. Позитивна
ізоляція. Самовизнання.)
• Змінюйте
методи пояснення. (Використовуйте наочний матеріал і комп’ютерні програми для
формування навичок. Навчайте за один раз чогось одного.)
• Запроваджуйте
додаткові методи навчання. (Додаткова допомога від учителя. Допомога
компетентних дорослих. Учні-репетитори.)
• Навчайте
позитивно розповідати про себе і про те, що Ви робите. (Класні плакати із «заклинаннями».
Шукайте два плюси на кожний мінус. Декларація «Я зможу» перед виконанням
завдання.)
Як припинити демонстративні дії учня?
• Шукайте «витончений
відхід». (Визнайте владу учня. Переносьте обговорення запитання. Ведіть записи.
Спантеличуйте учнів. Погоджуйтеся з учнем. Змінюйте тему.)
• Використовуйте
подив. (Видаляйте, не виводячи з класу. Видалення до іншого класу. Видалення до
спеціального приміщення. Ізоляція в кабінеті шкільної адміністрації.)
• Установлюйте
санкції. (Позбавлення чи зволікання права займатися чимось. Позбавлення чи
зволікання права користування предметами. Позбавлення доступу до різних
приміщень школи. Припинення взаємодії з іншими учнями. Вимога зустрічі з
адміністрацією школи. Вимога зустрічі з батьками. Вимога зустрічі з міліцією.
Відшкодування учнем збитків: лагодження, ремонт предметів, речей. Повернення
речей або заміна на рівноцінні.)
За книгою О. С. Нурєєва, О. В. Скворчевська «Імідж класного керівника»
Немає коментарів:
Дописати коментар