Для вчителів

ХАРАКТЕРИСТИКА ПОВЕДІНКИ
РІЗНИХ ТИПІВ УЧИТЕЛІВ ТА УЧНІВ
Учитель-приятель. Тип взаємин: «учитель — учень — нейтралітет».
Від учнів він потребує доброго ставлення до себе. Це поблажливий товариш, завжди готовий пробачити (незалежно від можливих наслідків). Такий учитель поводиться безтурботно стосовно учнів і їхніх проблем.
Результат подібного стилю вчительської поведінки — відсутність у дитини почуття відповідальності.
Учитель-мученик. Тип взаємин: «учитель — учень — опіка».
Учитель боїться надати учням будь-якої самостійності.
Від учнів він очікує слухняності. Він хоче тільки служити іншим. Він іде на великі жертви заради дрібниць і завжди виступає з позиції миротворця. Понад усе він боїться конфліктів. Турботливий до нав’язливості, постійно контактує з батьками щодо шкільних справ.
Він постійно відчуває себе винним і звалює на себе чужу роботу. По суті він завжди уникає проявів сильних емоцій, що супроводжують конфлікти. Його позиція згубна для дітей: одних учнів він провокує на маніпуляцію вчителем, в інших формує страх виникнення проблем. (Проблеми дитини так виводять із ладу вчителя, що, коли в дитини щось трапляється, вона не наважується сказати про це і почувається винною.)
Учитель-партнер. Тип взаємин: «учитель — учень — співпраця».
Це людина, яка знає, що немає ніякої, навіть найгуманнішої підстави для утвердження своєї правоти за рахунок іншого. Якщо представники непартнерської позиції можуть сказати: «Я маю рацію, тому що я наділений владою», «Я маю рацію, тому що я розумніший», «Я маю рацію, тому що я кращий», то таке не прийде в голову вчителеві-партнерові, тому що для нього під виразом «Я маю рацію» обов’язково мається на увазі «Ти (мій учень) — не маєш рації».
На уроках — він лідер-натхненник, а не авторитарний керівник. Своє завдання він убачає в тому, щоб навчити дітей залишатися людьми за будь-яких умов. Він готовий повідомляти своїм учням негативні оцінки так само, як і позитивні. Він готовий засмучуватися, гніватися, сумувати так само, як і радіти. Його поведінка підкріплюється словами. Він приймає зміни як невід’ємну частину буття і намагається творчо використовувати їх у своєму житті.
Учитель-начальник. Тип взаємин: «учитель — учень — конфронтація».
Від учнів він вимагає насамперед слухняності. Він схожий на тирана, що постійно підкреслює свою силу, усе на світі знає і вважає себе взірцем чесності. Він усіх звинувачує й тримає у страху. Це — «досвідчений» учитель, що добре знає приховані пороки і таємні страхи своїх учнів (зрештою й своїх колег теж). Він уміло використовує ці знання для підтримування свого авторитету. Він почувається обраним владою, і тому особливо «принциповий». Він вважає, що повинен дати відповідь на будь-яке запитання і з будь-якого приводу мати свою єдину «правильну» позицію. Учитель вимагає беззаперечного виконання всіх його вимог як на уроках, так і в позаурочний час, він постійно невдоволений їхньою роботою зі свого предмета. У розмові з учнями виявляється прихована ворожість, зневага.
Зміна прийнятих у суспільстві стереотипів, будь-які «невизначені» ситуації є болісними для вчителів-начальників. Результати такого стилю вчительської поведінки: конфлікти, образи, «бунт» учнів, відсутність щирості у взаєминах учителя з учнями.
Учитель-комп’ютер. Тип взаємин: «учитель — учень — диктат».
Він жадає від учнів тільки знань, інформації, фактів. Спілкування такого вчителя з учнями офіційне, ділове, йому байдужі проблеми і труднощі учня, його самопочуття на уроці. Це віщун із кам’яним обличчям, що висловлює прописні істини і схожий на робота.
Він вважає, що не тільки в навчанні, а й у вихованні головне — компетентність. Якщо нею хтось і володіє, то це він сам. Його мова багата на безособові речення («Усі знають, що...», «Добре відомо, що...», «Говорять...», «Є думка...»), а займенників першої особи практично немає. Це «закритий», «холодний» учитель.
Результат такого стилю вчительської поведінки: зниження впевненості в собі учнів, відсутність у них позитивних емоцій на уроках (особливо страждає самоповага тих учнів, що стикаються з труднощами в оволодінні предметом) і, зрештою, зниження мотивації до занять даним предметом, навіть відраза до нього, незважаючи на те що такий учитель усе робить «заради свого предмета».
Учень — другий учасник спілкування, він реагує на поведінку вчителя, захищає свої позиції. Яким чином він це робить?
Характеристики поведінки,
спрямованої на привертання уваги
Активна поведінка привертання уваги: учні роблять те, що відволікає увагу вчителя і класу.
Пасивна поведінка привертання уваги: учні демонструють поведінку «кожної години по чайній ложці», тобто всі дії виконують дуже повільно.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
почуття: роздратування й обурення;
дії: словесні зауваження, догани, погрози. Відповіді учнів на реакцію вчителя: тимчасово припиняють витівку.
Причини поведінки, спрямованої на привертання уваги:
1. Діти не навчені просити чи вимагати уваги у прийнятній формі.
2. Діти часто відчувають дефіцит уваги до себе, почуваються «порожнім місцем». На їхню думку, батьки і вчителі більше уваги приділяють дітям, що поводяться погано.
3. Учні мають потребу у взаєминах із учителем. (Сильний бік поведінки привертання уваги).
Принципи запобігання поведінці привертання уваги:
1. Більше уваги приділяти зразковій поведінці.
2. Навчати учнів просити уваги, коли вони цього потребують.
Характеристики мстивої поведінки учнів
Активно мстива: прямі фізичні й непрямі психологічні акти насильства: учень шкодить усіма силами вчителеві, вихователеві чи обом відразу.
Пасивно мстива: ігноруються будь-які дружелюбні спроби контакту.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
емоції: образа, біль, спустошення на додаток до гніву, обурення і страху;
імпульс: негайно відповісти силою або вийти із ситуації (утекти з класу).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
стиль відповіді — шкодити;
дії — витівка триває доти, доки сам учень не вирішить припинити її.
Причини мстивої поведінки:
1. Відображення росту насильства в суспільстві.
2 Розповсюджений засобами масової інформації стиль силового вирішення конфліктів. Сильні сторони мстивої поведінки: учні демонструють високу життєздатність, уміння захистити себе від болю.
Принципи запобігання мстивій поведінці:
1. Будувати стосунки з усіма учнями за принципом турботи про них.
2. Навчати учнів виражати щиросердний біль і страждання в прийнятний спосіб.
Характеристики поведінки,
спрямованої на уникання невдачі
Активна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: спалах обурення — учень втрачає контроль над собою, коли тиск відповідальності стає надто сильним.
Пасивна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: відкладання на потім; недоведення справи до кінця; тимчасова нездатність; офіційні діагнози.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
почуття: професійна безпорадність;
імпульс: виправдатись і пояснити поведінку учня (з допомогою фахівця).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
стиль відповіді: залежність;
дії: бездіяльність.
Причини поведінки, спрямованої на уникання невдачі:
1. Стосунки на зразок «червоного олівця».
2. Необґрунтовані очікування батьків і вчителів.
3. Віра учня, що йому підходить тільки перфекціонізм.
4. Акцент на змаганні у класі.
Сильні сторони поведінки, спрямованої на уникання невдачі: учні хочуть успіху — усе робити тільки відмінно, краще за всіх. Але для більшості учнів сильних сторін немає.
Принципи запобігання поведінці, спрямованій на уникання невдачі:
1. Підтримка учня, щоб його внутрішня настанова «Я не можу» змінилася на «Я можу».
2. Допомога в подоланні соціальної ізоляції через включення учня у стосунки з іншими людьми.
Характеристики владолюбної поведінки
Активна владолюбна поведінка: спалахи обурення, словесне обурення — учні йдуть на конфронтацію і нагнічують напруженість.
Пасивна владолюбна поведінка: тиха неслухняність — учні обіцяють і чемно відповідають нам, але продовжують робити своє.
Реакція вчителя на обидва типи поведінки:
емоції: гнів, обурення, страх;
імпульс: негайно припинити витівку з допомогою фізичного впливу (струснути, вдарити тощо).
Відповіді учня на реакцію вчителя:
стиль відповіді: конфронтація («Ви мені нічого не зробите»);
дії: витівка продовжується, доки сам учень не вирішить припинити її.
Причини владолюбної поведінки:
1. Соціальні настанови змінилися: від панування підпорядкування у рольовому суспільстві минулого до емансипації і рівних соціальних прав.
2. Мода на «сильну особистість» навчає утвердження своєї сили, а не конструктивного підпорядкування.
Сильні сторони владолюбної поведінки: учні демонструють лідерські здібності — уміння незалежно мислити і здатність чинити опір авторитетам.
Принципи запобігання владолюбній поведінці.
1. Відхід від конфронтації і зниження напруженості.
2. Передача учневі частини своєї організаторської влади.
Яким чином допомагати учням
робити свій внесок у групові стосунки?
Підтримуйте особистий внесок кожного учня у процес поліпшення життя свого класу. Запрошуйте учнів допомагати Вам щодня у вирішенні різних навчальних завдань. Вимагайте, щоб учні висловлювали й обґрунтовували свої думки під час навчального процесу.
Надавайте моральної підтримки учням, що намагаються допомогти іншим. (Учнівське репетиторство. Учні виражають визнання і схвалення одне одному. Оплески. Заохочувальні твердження. Письмові побажання. Схвальний кивок.)
Мінімізація уваги. (Ігноруйте демонстративну поведінку. Контакт очима. Станьте поруч. Вставляйте ім’я учня в текст пояснення уроку. Надсилайте секретний знак. Надсилайте письмові зауваження. Використовуйте «Я-висловлювання».)
Дозволяюча поведінка. (Доведіть до межі демонстративну витівку. Увесь клас приєднається до витівки. «Дозволена квота».)
Робіть несподіванки! (Вимкніть світло. Видайте музичний звук. Говоріть тихим голосом. Змініть голос. Говоріть зі стіною (чи з портретом). Тимчасово припиніть вести урок.)
Відверніть увагу учня. Ставте прямі запитання. Попросіть про послугу. Змініть діяльність.
Звертайте увагу класу на приклади зразкової поведінки. Дякуйте учням. Пишіть імена зразкових учнів на дошці.
Пересаджуйте учнів. «Стілець міркування».
Як допомагати учням почуватися впевненішими?
Визнавайте помилки нормальним і потрібним явищем. (Розповідайте про помилки. Показуйте цінність помилки як спроби. Мінімізуйте наслідки від зроблених помилок.)
• Формуйте віру в успіх. (Підкреслюйте будь-які поліпшення. Повідомляйте про будь-які внески. Розкривайте сильні сторони своїх учнів. Демонструйте віру у своїх учнів. Визнайте складність Ваших завдань. Обмежуйте час на їхнє виконання.)
Концентруйте увагу учнів на досягнутих успіхах. Аналізуйте минулий успіх. Повторюйте і закріплюйте успіхи.
Робіть процес навчання відчутним. (Наклейки «Я можу». Альбоми досягнень. Розповіді про «вчора», «сьогодні», «завтра».)
Відзначте досягнення. (Оплески. «Зірки і наліпки». Нагороди і медалі. Виставки. Позитивна ізоляція. Самовизнання.)
Змінюйте методи пояснення. (Використовуйте наочний матеріал і комп’ютерні програми для формування навичок. Навчайте за один раз чогось одного.)
Запроваджуйте додаткові методи навчання. (Додаткова допомога від учителя. Допомога компетентних дорослих. Учні-репетитори.)
Навчайте позитивно розповідати про себе і про те, що Ви робите. (Класні плакати із «заклинаннями». Шукайте два плюси на кожний мінус. Декларація «Я зможу» перед виконанням завдання.)
Як припинити демонстративні дії учня?
Шукайте «витончений відхід». (Визнайте владу учня. Переносьте обговорення запитання. Ведіть записи. Спантеличуйте учнів. Погоджуйтеся з учнем. Змінюйте тему.)
Використовуйте подив. (Видаляйте, не виводячи з класу. Видалення до іншого класу. Видалення до спеціального приміщення. Ізоляція в кабінеті шкільної адміністрації.)
Установлюйте санкції. (Позбавлення чи зволікання права займатися чимось. Позбавлення чи зволікання права користування предметами. Позбавлення доступу до різних приміщень школи. Припинення взаємодії з іншими учнями. Вимога зустрічі з адміністрацією школи. Вимога зустрічі з батьками. Вимога зустрічі з міліцією. Відшкодування учнем збитків: лагодження, ремонт предметів, речей. Повернення речей або заміна на рівноцінні.)


За книгою О. С. Нурєєва, О. В. Скворчевська «Імідж класного керівника»

Немає коментарів:

Дописати коментар